Zasady budowania menu w gastronomii

system POS

Bez wahania można stwierdzić, że przemyślane menu to jeden z głównych filarów, które decydują o sukcesie lokalu gastronomicznego lub o jego klęsce. Tak jak w sytuacji poznawania nowych ludzi o pierwszym wrażeniu, jakie na nich robimy, decyduje nasz wygląd, gesty, mimika, tak w przypadku restauracji odpowiada za to karta menu. Sprawi ona, że goście albo zostaną zaciekawieni propozycjami, albo zniechęcą się i opuszczą lokal. Jak więc nie dopuścić do tej drugiej sytuacji? Należy stworzyć najlepsze menu i system POS, jakie potrafimy, biorąc pod uwagę wiele czynników. Trzymając się tych kilku rad, nie będzie to aż takie trudne.

Zasada nr. 1

Podstawową zaletą karty dań powinna być jej przejrzystość. Dlatego problemem wielu restauracji jest zbyt długie menu, a na dodatek z zastosowaniem nieczytelnych fontów i ozdobione wymyślnymi grafikami. Gdy gość musi przez dłuższą chwilę rozszyfrowywać nazwę dania, woli dać sobie spokój i nie ryzykować niespodzianki na talerzu. Ilość propozycji, ich rozmieszczenie oraz opis – to wszystko powinno ułatwiać klientowi wybór, a nie go utrudniać. Z myślą o tym należy tworzyć menu schludne, możliwie krótkie (ale zawierające wszystkie potrzebne informacje) i estetyczne.

Zasada nr. 2

Drugą zasadą, którą należy się kierować to ta, dotycząca samych dań. Menu powinno być proste, ale zarazem różnorodne. Pozwoli to na zachowanie wysokiej jakości dań i świeżości produktów, z których są one przygotowywane.

Zasada nr. 3

Bardzo ważna kwestia to nie mieszanie w jednej karcie kilku kuchni narodowych. Doprowadzić to może do wrażenia ogólnego rozgardiaszu i niespójności. Najlepiej wybrać ten styl gotowania, w którym specjalizuje się szef kuchni i wokół niego tworzyć unikalny charakter restauracji.

system POS

Zasada nr. 4

Przy okazji planowania menu, należy też wziąć pod uwagę wymienność składników niektórych dań. Musimy pamiętać, że nasz lokal odwiedzić mogą zarówno mięsożercy, jak i wegetarianie, dlatego warto zadbać o to, żeby mieli oni okazje dopasować danie do swoich preferencji. Ważne też, aby menu było różnorodne i gwarantowało, że każdy odnajdzie w nim coś dla siebie. Nie zapominajmy, więc o podziale na dania mięsne, wegetariańskie i z ryb.

Zasada nr. 5

Wracając do wspomnianej już wcześniej zasady spójności, powinno się pamiętać o bardzo silnej w ostatnich latach tendencji – regionalizmu. Dostosowanie karty dań do wystroju restauracji, miejsca, w którym się znajduje, sprawi, że gość od chwili przekroczenia progu lokalu będzie pewien, że trafił w odpowiednie miejsce. Podkreślenie w menu oryginalnej specyfiki dań, tradycji i wyjątkowości regionalnej kuchni, sprawi, że chętnie odwiedzą lokal turyści oczekujący nowych doświadczeń kulinarnych.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Oprócz tych ogólnych zasad, tworząc menu, należy koniecznie pamiętać, aby zamieścić w nim:
– nazwę i logo restauracji (na okładce)
– imię i nazwisko szefa kuchni
– dni i godziny otwarcia lokalu
– tłumaczenia na inne języki (szczególnie angielski)
– cenę każdego z dań.

Duże znaczenie ma też strona redakcyjna tekstu, nie możemy podać gościom menu z błędami ortograficznymi i stylistycznymi, ponieważ przemawiać będzie to za brakiem profesjonalizmu restauracji.

System POS

Jeżeli chcesz, aby Twoja firma była zarządzana w sposób nowoczesny. Możesz skorzystać z oprogramowania, jakim jest system POS (point of sales). To narzędzie pozwala on między innymi na wprowadzenie do restauracji e-menu. Dzięki niemu zaprezentujesz zdjęcia swoich dań wraz z opisem w kilku językach, a gdy klient dokona wyboru, będzie mógł za pomocą e-menu przywołać kelnera. Poza tym system POS dla gastronomii prowadzi analizy i statystyki sprzedaży, dzięki czemu będziesz wiedział, jak dana potrawa się sprzedaje i czy może nadszedł czas by ją czymś zastąpić. Praca nad kartą dań to nigdy nieustający proces, a system POS ułatwi ci weryfikację sprzedaży poszczególnych pozycji w menu. Takie systemy są przydatne

Dowiedz się więcej jakie potrawy z blendera można przygotowywać.