Zasady budowania menu w gastronomii

Bez wahania można stwierdzić, że przemyślane menu to jeden z głównych filarów, które decydują o sukcesie lokalu gastronomicznego lub o jego klęsce. Tak jak w sytuacji poznawania nowych ludzi o pierwszym wrażeniu, jakie na nich robimy, decyduje nasz wygląd, gesty, mimika, tak w przypadku restauracji odpowiada za to karta menu – https://gastro.pl/menu-w-gastronomii/. Sprawi ona, że goście albo zostaną zaciekawieni propozycjami, albo zniechęcą się i opuszczą lokal. Jak więc nie dopuścić do tej drugiej sytuacji? Należy stworzyć najlepsze menu, jakie potrafimy, biorąc pod uwagę wiele czynników (proces ten nazywa się profesjonalnie „enginieering”). Trzymając się tych kilku rad, nie będzie to aż takie trudne.

Zasada nr 1

Podstawową zaletą karty dań powinna być jej przejrzystość. Dlatego problemem wielu restauracji jest zbyt długie menu, a na dodatek z zastosowaniem nieczytelnych fontów i ozdobione wymyślnymi grafikami. Gdy gość musi przez dłuższą chwilę rozszyfrowywać nazwę dania, woli dać sobie spokój i nie ryzykować niespodzianki na talerzu. Ilość propozycji, ich rozmieszczenie oraz opis – to wszystko powinno ułatwiać klientowi wybór, a nie go utrudniać. Z myślą o tym należy tworzyć menu schludne, możliwie krótkie (ale zawierające wszystkie potrzebne informacje) i estetyczne.

Zasada nr 2

Drugą zasadą, którą należy się kierować to ta, dotycząca samych dań. Menu powinno być proste, ale zarazem różnorodne. Pozwoli to na zachowanie wysokiej jakości dań i świeżości produktów, z których są one przygotowywane.

Zasada nr 3

Bardzo ważna kwestia to nie mieszanie w jednej karcie kilku kuchni narodowych. Doprowadzić to może do wrażenia ogólnego rozgardiaszu i niespójności. Najlepiej wybrać ten styl gotowania, w którym specjalizuje się szef kuchni i wokół niego tworzyć unikalny charakter restauracji.

Zasada nr 4

Przy okazji planowania menu, należy też wziąć pod uwagę wymienność składników niektórych dań. Musimy pamiętać, że nasz lokal odwiedzić mogą zarówno mięsożercy, jak i wegetarianie, dlatego warto zadbać o to, żeby mieli oni okazje dopasować danie do swoich preferencji. Ważne też, aby menu było różnorodne i gwarantowało, że każdy odnajdzie w nim coś dla siebie. Nie zapominajmy, więc o podziale na dania mięsne, wegetariańskie i z ryb.

Zasada nr 5

Wracając do wspomnianej już wcześniej zasady spójności, powinno się pamiętać o bardzo silnej w ostatnich latach tendencji – regionalizmu. Dostosowanie karty dań do wystroju restauracji, miejsca, w którym się znajduje, sprawi, że gość od chwili przekroczenia progu lokalu będzie pewien, że trafił w odpowiednie miejsce. Podkreślenie w menu oryginalnej specyfiki dań, tradycji i wyjątkowości regionalnej kuchni, sprawi, że chętnie odwiedzą lokal turyści oczekujący nowych doświadczeń kulinarnych.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Oprócz tych ogólnych zasad, tworząc menu, należy koniecznie pamiętać, aby zamieścić w nim:
– nazwę i logo restauracji (na okładce)
– imię i nazwisko szefa kuchni
– dni i godziny otwarcia lokalu
– tłumaczenia na inne języki (szczególnie angielski)
– cenę każdego z dań.

Duże znaczenie ma też strona redakcyjna tekstu, nie możemy podać gościom menu z błędami ortograficznymi i stylistycznymi, ponieważ przemawiać będzie to za brakiem profesjonalizmu restauracji.

System POS

Jeżeli chcesz, aby Twoja firma była zarządzana w sposób nowoczesny, możesz skorzystać z oprogramowania, jakim jest system POS (point of sales). Pozwala on między innymi na wprowadzenie do restauracji e-menu. Dzięki niemu zaprezentujesz zdjęcia swoich dań wraz z opisem w kilku językach, a gdy klient dokona wyboru, będzie mógł za pomocą e-menu przywołać kelnera. Poza tym system POS dla gastronomii prowadzi analizy i statystyki sprzedaży, dzięki czemu będziesz wiedział, jak dana potrawa się sprzedaje i czy może nadszedł czas by ją czymś zastąpić. Praca nad kartą dań to nigdy nieustający proces, a system POS ułatwi ci weryfikację sprzedaży poszczególnych pozycji w menu.