Czym jest aromamarketing i jak działa w restauracjach?

 

 

 

 

 

 

 

Aby odczuwać pełnię smaków i aromatów nie wystarcza zmysł smaku, niemal równie ważne jest to, jak jedzenie wygląda, a przede wszystkim, jak pachnie. To od zapachu w restauracji często zależy czy zostaniemy w niej na posiłek, a nawet więcej, może to mieć wpływ na to co zamówimy. Właśnie tą zależność wykorzystuje aromamarketing, czyli marketing zapachowy.

Czym jest marketing zapachowy?

Na nasze decyzje w ogromnym stopniu wpływają emocje. Zwłaszcza za te drobne decyzje, jak to w której restauracji i co zjemy, najczęściej odpowiada impuls. A tym co najbardziej pobudza nasz apetyt, czy ochotę na jakiś smak, jest zapach.

To właśnie analiza sposobu, jak na nasze samopoczucie i decyzje wpływają roztaczające się aromaty, dała początek marketingowi zapachowemu. Aromamarketingjest jednym z rodzajów sensorycznego marketingu, czyli takiego, który ma wpływać na ludzi poprzez zmysły, wspomagać budowanie wizerunku firmy poprzez odpowiednio dobrane zapachy. Kompozycje zapachowe mają wywołać określone zachowanie lub skojarzenia, tak by klient identyfikował firmę lub miejsce w z góry określony sposób.

Jak wykorzystać aromamarketing w restauracji?

Nie od dziś wiadomo, że klientów do restauracji przyciąga przede wszystkim dobra kuchnia. Jednak nie bez znaczenia jest wnętrze restauracji. Piękny wystrój wnętrza sprawia, że spożywanie posiłku jest dużo przyjemniejsze. Warto też do wystroju dodać piękny zapach. Odpowiednio dobrana kompozycja zapachowa ma pomóc sprawić, by klient wybrał właśnie Twoją restaurację lub został w niej dużej.

Obok zwykłych elementów wystroju wnętrza to także zapach ma kluczową rolę w budowaniu przyjemnego klimatu w lokalu. Aromaty unoszące się w restauracji przekładają się na wspomnienia i postrzeganie restauracji. Jeżeli będą uzupełnieniem dobrej kuchni i sympatycznej obsługi z pewnością przełożą się na pozytywne opinie, a te przecież budują większą sprzedaż.

Praktyczny zapach

Aromaty unoszące się w restauracji mają umilić spędzony tam czas. Ważne jest by był dopasowany do rodzaju lokalu. Najlepszym wyborem są naturalne kompozycje zapachowe kojarzące się z rodzajem podawanych dań lub miejscem. Jednak często w restauracjach część zapachów wydobywająca się z kuchni nie jest dobrze kojarzona przez klientów. Przykładem takiego aromatu jest choćby woń ryb lub wilgoci. Także w takich sytuacjach warto wykorzystać aromaty, które zneutralizują nieprzyjemną woń.

Nie wiesz, który zapach wybrać – pomoże Ci system POS

Odpowiednie dopasowanie zapachu do preferencji klientów odwiedzających Twój loka może mieć widoczne odzwierciedlenie w poziomie sprzedaży. Choć marketing zapachowy podaje ogólne wytyczne jak dobierać zapachy, dopasowanie najlepszej kompozycji zapachowej dla konkretnego lokalu wymaga często wielu prób błędów. Właśnie w ocenie, jak zmiana zapachu wpłynie na wyniki restauracji, pomoże system POS. Dzięki niemu nie musimy oceniać na podstawie subiektywnych odczuć. Taki system pozwala porównać twarde dane sprzedażowe i ocenić która kompozycja sprawdza się najlepiej.

System POS warto wdrożyć w swojej restauracji także z innych względów. Taki system pomaga w codziennym zarządzaniu restauracją, od ustalania menu, przez przyjmowanie zamówień i rozliczanie kelnerów. Dodatkowo z takiego systemu bardzo łatwo wyciągnąć różnego rodzaju raporty, w tym sprzedażowe, które pomogą podejmować kluczowe dla restauracji decyzje.